Japan och kärnkraft.

Har nu hört ganska mycket om katastrofen som hände i Japan. Kan slå vad om att många svenskar inom en snar framtid kommer ändra sin syn på Kärnkraft. "Nemen oj, det kunde visst hända olyckor ändå" och så står de där med sina guldfiskansikten och ser fånigt på hur kärnkraftsreaktorn får en explosion. Lyckligtvis är det ju inte en härdsmälta, inte än. Argument som att "sannolikheten att en olycka med kärnkraften ska hända är väldigt liten" håller ju inte riktigt, även om vi har toppenutrustning klarar den inte av att hålla emot moder naturs krafter.

I vilket fall håller jag kvar vid min åsikt, jag är emot kärnkraft och kommer fortsätta vara det. Visst det är väl en bra energikälla eftersom det inte är miljöfarligt så länge den inte exploderar, men ska vi riskera att miljon/miljard-tals människor bli drabbade av det här, för att vi ska få billig energi? Jag tycker inte det låter vettigt, vi är dessutom i nuläget väldigt beroende av Japan, Kina och stora delar av Asien i vårat samhälle. Det här är en tillräckligt stor naturkatastrof som det är i nuläget, vi får hoppas att det inte blir någon härdsmälta. Skulle inte vara kul för någon part just nu, förutom aktieköpare möjligen.

Har du följt händelsen något och vad tycker du?

Kommentarer:

1 josse pettersson:

skriven

jag tycker synd om japan :(

2 josefine:

skriven

fy för kraftverk. sjukt hemskt ja jag tycker också synd

om japan!

Kommentera här: