en tanke som blir till ord.

Hur ska vi göra världen till ett bättre ställe att leva i? Många gånger hörs uttrycket "men jag kan ju ändå inte göra något". Men alla kan göra något, du, jag, vi. Visserligen behöver vi varandras hjälp, men någonstans måste en enskild person börja. Någon måste ta initiativet och vårat problem är att ingen hittils har orkat gå hela vägen eller fått tillräckligt många med sig. Men jag är övertygad om att ifall alla skulle försöka göra något som är positivt för vår utveckling skulle vi göra skillnad. Vi kan inte skylla på ledarna i landet, det är trots allt vi som har valt dem och det är vi som gör så att lagar följs och fungerar. Tillsammans kan vi kämpa, men även ensamma i vissa situationer!

Jag är medveten om att jag antagligen är lika passiv som de flesta, även fast jag egentligen inte vill. Men genom att göra något, även om så något litet får man alltid upp ögonen för någon, och kanske kan alla vi som gör något litet starta upp något stort. Man ska aldrig säga aldrig.

Jag tror att de största problemen vi har i nuläget är vår miljöpåverkan och krig/konflikter. Människan vill ha mer makt, pengar och inflytande. Det kommer kanske funka ett tag framöver, men när oljan börjar sina och länder blir desperata för att få tag i det kommer de förmodligen ångra att de inte samarbetade från början. Men visst är det svårt att få ett samarbete över hela världen, det är nog nästan omöjligt, men det känns som att vi behöver börja kämpa nu. Inte bara i hela världen, utan även i vårat land. Vi kan inte leva i ett splittrat i samhälle om det ska fungera.

Men tillsammans kan vi klara det om vi bara börjar kämpa, nu.

//tankar från mig.

Kommentera här: